Tummen upp för Skarsgårds kritisering av Dan Brown

Det har varit mycket Dan Brown för mig denna morgon.
När jag kom till Uppsala för ett tag sedan hämtade pappa mig på stationen och jag åkte till hans jobb ett tag för att vänta på att min skolan ska börja. Börjar 10.10 idag med ett prov i arbetsmiljö & säkerhet. Hur som helst pratade de på Rix FM om filmatiseringen av Dan Browns succéroman Änglar och demoner i bilen, där bl a Tom Hanks och Stellan Skarsgård medverkar. Och jag muttrade lite:
- Ja, jag förstår inte hur man kan göra film av de böckerna."
- Okej, men de ska ju vara bra, sa min pappa.
- Jo det är de säkert. Men när jag skulle läsa Da Vinci-koden så kastade jag iväg boken efter 63 sidor.
- Okej.
- Jo det gick inte att komma in i boken. Fast min engelska- och svenskalärare, Johan Carlström som är en av de bästa lärarna jag haft, sade det att han läst den och att det tog honom 100-150 sidor för att komma in i boken.


Sedan satte jag mig här vid datorn för att surfa runt lite; kolla facebooken, aftonbladet och lyssna på spotify. Då hittade jag en artikel på aftonbladet där Skargård öppet kritiserar Dan Browns författarskap. För att vara ärlig så blev jag glad av att se att jag inte är helt galen som inte kan läsa Browns böcker. Skarsgård sa att han tycker att Brown är en förfärligt dålig författare.
- Jag tycker att Dan Brown är en förfärligt dålig författare men han har "cliff hangers" efter varje kapitel vilket gör att man läser vidare. Det är ungefär som att äta jordnötter vid en bardisk. Man tycker inte om dem men man fortsätter ändå att äta, sade han till SVTs kulturnyheterna.

Jag förstår inte Dan Browns språk. Med tanke på att jag försökt att läsa hans bok, så vet jag vad jag pratar om. Jag tror Brown är en författare som man antingen älskar eller hatar. Eller hatar är starkt ord. Men som man inte tycker skriver bra. Han skriver rörigt och osammanhängande. Han greppar aldrig tag i läsaren på ett naturligt sätt som de flesta författare lyckas med genom spänning. Sömnpiller säger jag. Jag har inte sett Da Vinci koden på film heller. Jag vet inte om jag kommer att göra det heller eller om jag vill det. Jag vet inte hur det blir med nya Änglar och Demoner heller.






Kommentarer
Postat av: Anonym

Men Jenny då har du int läst hans andra böcker så vet du inte hur bra de kan vara. Jag har dock inte läst Davincikoden än, men boken änglar å demoner är jättebra å filmer suger i jämnförelse med den. Jag fattar inte varför de ens ska göra en film på en bok, där filmen inte handlar om någe som de gör i boken. För boken e bra å filmen lämnar en besviken. Men fan alltå va tom hanks suger i rollen som langdon.. borde kunna ha hittat någon annan till den rollen. Filmen känns bara helt falsk. Filmer är aldrig lika bra som böcker. Å jag fattar inte varför stellan ens skulle vara med i filmen om han inte kunde acceptera dess innehåll. Han förstör ju bara för andra den jävlen!!!

2009-06-09 @ 22:30:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0